Efter 43 år slutar Carina som receptionist på Sunne kommun

Publicerad: 20 mars 2023
Under 43 år har Carina Häggman Lundells välkomnande röst mött den som ringt till Sunne kommun. Efter ett helt arbetsliv som växeltelefonist och receptionist går Carina nu i pension.
Carina Häggman Lundell går i pension efter 43 år som receptionist och växeltelefonist i Sunne kommun.

Carina Häggman Lundell hur växeln på Sunne kommun såg ut när hon började sitt jobb. 

 

– Det är en tudelad känsla eftersom jag trivs så bra, men det är dags för mig att sluta. Tempot är högt idag så jag ser fram emot att få göra saker i egen takt framöver, säger Carina Häggman Lundell.

Från "snörväxel" till digitalisering

Carina började sommarjobba i Sunne kommuns växel 1978 och ett år senare fick hon fast anställning.

– Det är nog inte många som jobbat så länge på samma arbetsplats. Det har varit roligt att vara med i utvecklingen från ”snörväxel” till digitalisering. Eftersom det varit ständig förnyelse har jag inte haft behov av att byta jobb. Jag gillar också att vara behjälplig och lösa olika situationer som människor hamnar i och då är detta en perfekt arbetsplats.

Vägvisare

Det har handlat om allt från personlig service, när människor inte vet vart de ska vända sig med sina frågor, till att ordna skjuts åt en desperat turist när det inte funnits taxi.

– Förutom att lotsa rätt inom kommunens egen verksamhet har vi ofta fungerat som en vägvisare till bland annat Försäkringskassan, Skattemyndigheten eller Transportstyrelsen. Det är svårt för många att veta vem som hanterar vad.

Utöver att svara på frågor och vägleda har posthantering, hålla koll på kommunens Facebook, boka resor, göra beställningar, nyckelutlämning, biljetthantering, kopiering, parkeringstillstånd med mera, ingått.

– Växeln fungerar som ett nav som stöttat verksamheterna med internservice. Det har varit roligt att kunna hjälpa både kollegor och invånare.

Högt tempo och många förändringar

När Carina tittar tillbaka och reflekterar över utvecklingen ser hon att människor tyvärr inte längre har tid för varandra.

– Alla har bråttom för att hinna med och jag ömmar en hel del för ensamma människor i dagens samhälle. Det märks att många exempelvis har behov av teknisk support, vilket kan vara svårt att få hjälp med.

Organisationsförändringar, nya arbetssätt, nya system och nya medarbetare tycker Carina kännetecknar de senaste åren.

– Mycket händer på en gång, bland annat på grund av generationsskiftet och digitaliseringen. Det går inte att vara kvar i gamla hjulspår. Det viktiga i omställningen är att vi kommer ihåg att vi är till för skattebetalarna och ser till deras behov.

För Sunnebornas bästa

Carina kommer att sakna sina kollegor när hon strax ställer om till pensionärslivet.

– Det finns en enorm erfarenhet och kunskap bland kommunens anställda. Vi stöttar och hjälper varandra och alla gör sitt bästa för att hitta bra lösningar. Det gäller att inte sätta upp hinder, utan se möjligheter. Den sammanhållning som finns här för Sunnebornas bästa kommer jag att sakna.

Vill förenkla kontakten

I samband med lanseringen av nya sunne.se, som gjordes i slutet av januari, införde Sunne kommun ett nytt arbetssätt med tydligare kontaktvägar direkt till de olika verksamheterna via kommunens växel, tel 0565-160 00. Med hjälp av de knappval du får tar du dig direkt till den verksamhet du söker. Den som inte hittar ett passande knappval blir kopplad till receptionist.

– Vi vill att det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss, utan att du ska behöva veta vilken person du ska prata med. Alla verksamheter har inte hunnit skaffa funktionsnummer än, det sker successivt och är på gång. Målet är att vi ska bli mer tillgängliga, säger Henric Eltonson, IT-chef i Sunne kommun.

Sunne och Torsby kommun samarbetar om telefonin sedan årsskiftet, då en större organisation med fler telefonister minskar sårbarheten om exempelvis någon blir sjuk.

Tack till Carina

24 mars gör Carina sin sista arbetsdag i receptionen.

– Sunne kommun riktar ett stort tack till Carina för de imponerande 43 åren och önskar henne nu en välförtjänt långledighet!

En vikarie kommer in under 6 månader fram tills den nya, ordinarie receptionisten börjar 1 oktober. Receptionisttjänsten ska formas efter nya behov och i nära samarbete med kommunens administrativa stab.