E-post som skickats från eftermiddag 17 mars till förmiddag 21 mars till mbn@sunne.se samt till någon av miljö- och byggenhetens e-tjänster har tyvärr inte nått Sunne kommun.
Mer informationE-post som skickats från eftermiddag 17 mars till förmiddag 21 mars till mbn@sunne.se samt till någon av miljö- och byggenhetens e-tjänster har tyvärr inte nått Sunne kommun.
Mer informationDet visar Statistiska Centralbyråns preliminära inkvarteringsstatistik för Sunne. Den slutliga årsstatistiken presentas i april.
Besökare som övernattar och har besökt Sunne tidigare tenderar att oftare vilja rekommendera Sunne som besöksmål, enligt en besöksundersökning som Sunne kommun initierade i somras.
– Det här visar vikten av att vi har gäster som övernattar. Vetskapen om det stärker oss i vår besöksnäringsstrategi; mer paketering med fler aktörer för att skapa helhetsupplevelser som gör att gästerna stannar längre, säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.
Över 400 intervjuer har gjorts utifrån demografiska och marknadsrelaterade aspekter.
– Det är viktigt att lyssna på gästens egna ord om hur de upplever Sunne. Vi gör den här kartläggningen för att kunna analysera vilka besökare vi har, vad de gör och vad som lockar dem hit. Det hjälper oss att utveckla och göra rätt saker.
29 juni till 7 augusti har tillresta fått besvara frågorna i undersökningen.
– En glädjande siffra från den är att vi får 8,5 på en 10-gradig skala på hur besökarna upplever tillgången till information om Sunne.
Glädjande är också att så många av gästerna vill vara ambassadörer för Sunne.
– Hela 57 % av besökarna anger att de vill rekommendera en upplevelse i Sunne. På frågan vad de vill berätta om Sunne när de kommer hem finns svar som ”Den trevliga atmosfären i Sunne, man blir alltid på gott humör här” och ”Allt… Rottneros Park, Berättarladan och att vi spelade golf", säger Maria Nordmark.”