Ett fall av brister i omvårdnad – Sunne kommun anmäler sig själv
– I utredningen vi gjort ser vi att åtgärder satts in, men vi bedömer ärendet som ”risk för ett allvarligt missförhållande” enligt lex Sarah och anmäler oss därför till IVO, säger Frida Vasiliou, SAS (socialt ansvarig samordnare) i Sunne kommun.
Frivilligt ta emot vård
Ärendet handlar om en kund inom hemtjänsten som i perioder sagt nej till omvårdnad. Att ta emot vård är frivilligt, samtidigt som kunden inte ska riskera att fara illa.
– Personalen har gjort vad de har kunnat för att erbjuda kunden omvårdnad. Det finns en tydlig dokumentation, genomförandeplanen har uppdaterats och de har begärt och fått stöd. Så långt har det fungerat väl, men det löste inte situationen. Här har vi hittat ett systemfel som vi nu rättar till, säger Susanne Ranström, biträdande socialchef.
Kunden har all rätt att tacka nej till hjälp. I ett fall som det här hamnar personalen i ett svårt avvägande, eftersom de vet att trycksår uppstår på bara några timmar.
Säkerställer systematik
– Vi ser att vi behöver möjliggöra tydlig systematik för information och överlämning, framför allt mellan olika professioner som idag skriver i olika system. Både kunder och personal ska känna sig trygga.
Ansvar tydliggörs nu liksom uppdatering av rutiner som säkerställer att de viktiga teamträffarna genomförs.
– Teamsamverkan mellan våra professioner, där vi normalt fångar upp problem, har i det här fallet inte genomförts som de ska. Det har lett till brister i helhetssynen runt kunden.
Ett nytt hjälpmedel för lägesförändringar/trycksårsprofylax har köpts in för att minska risken för trycksår. Ombudsorganisationen ses också över där personal får förstärkt kunskap och delegerat ansvar inom en viss fråga, exempelvis hygien.
Vill komma åt brister
Sunne kommun uppmuntrar aktivt personalen att, oavsett funktion, rapportera in det som inte fungerar i jobbet. Där är lex Sarah* är ett viktigt redskap.
– Det gör att vi har ökat våra möjligheter att komma åt brister med syfte att förbättra verksamheten för våra kunders bästa. Vårt jobb som ledare är att se till att personalen får rätt förutsättningar i arbetet.
Risken för att liknande händelser ska upprepas bedöms som låg eftersom åtgärder satts in.
*Lex Sarah är ett samlingsnamn för bestämmelser om skyldigheten för personal i socialtjänsten att rapportera, utreda och åtgärda missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden i verksamheten. Bestämmelserna finns i socialtjänstlagen (SoL) och i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Lex Sarah är en del av det systematiska kvalitetsarbetet som ska bedrivas i verksamheter inom socialtjänsten. Syftet är att verksamheten ska utvecklas och att missförhållanden ska rättas till. Genom att utreda och åtgärda brister skapas större trygghet och högre kvalitet i verksamheten.
Centrala skyldigheter i bestämmelserna om lex Sarah är
- rapporteringsskyldigheten
- utredningsskyldigheten
- skyldigheten att avhjälpa eller undanröja missförhållandet
- anmälningsskyldigheten.
Bestämmelserna om lex Sarah omfattar flera skyldigheter som i de flesta fall riktar sig till den som bedriver en verksamhet inom socialtjänsten, vid Statens institutionsstyrelse (SiS) eller enligt LSS. Skyldigheten att rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden gäller alla som arbetar inom respektive verksamhet.