Sunne-kunder får ökad valfrihet med online-beställningar

Publicerad: 20 september 2024
Matinköp inom ordinärt boende i Sunne kommun ska ersättas av digital varubeställning, med preliminär start vid årsskiftet. Det innebär att hemtjänstens personal hjälper till med beställningar on-line i stället för att handla åt kunderna. Den här veckan har alla kunder personligen fått information via brev.

Inför beslutet diskuterades förslaget i Pensionärsrådet som ställde sig bakom upplägget. En enig kommunstyrelse tog beslutet på sitt sammanträde 3 juni, vilket vi informerade om då. Länk till informationen finns längst ner på sidan.

Större utbud

Effekten för kunderna är ökad valfrihet. Redan idag har kommunen kunder som utnyttjar möjligheten att göra egna varubeställningar, eftersom butikerna har ett större utbud än vad kommunen kan erbjuda.

– Hemtjänstpersonalen kommer att hjälpa kunderna att göra sina beställningar av matvaror och maträtter. Ingen ska behöva oroa sig för att det blir krångligt, säger Susanne Ranström, tf socialchef.

Om kunden inte har internetuppkoppling så är kommunen behjälplig med att genomföra en beställning.

Mer tid för vård

Den tid inköpen av matvaror tagit för personalen kan i stället läggas på det utökade uppdrag som hemtjänsten har.

– Vi minskar också behovet av nyanställningar vilket är viktigt när vi har svårt att få tag på folk. Nu kan våra undersköterskor ägna sig åt vård i stället för matinköp. Det är positivt, säger Henrik Frykberger (M), kommunstyrelsens ordförande.

Kommunens enhet måltidsservice anpassar samtidigt sitt personalbehov till den bedömda minskade efterfrågan. 2024 är ett tufft år som kräver effektiviseringar i hela kommunkoncernen.

Alla gör lika

Alla kunder kommer från årsskiftet att göra på samma sätt.

– Syftet med förändringen är att kunna möta våra utmaningar med brist på arbetskraft och att antalet äldre ökar samtidigt som personer i arbetsför ålder minskar. Det är helt nödvändigt att vi ser över hur vi använder våra resurser, säger Susanne Ranström.

Hemtjänstpersonalen hjälper till

Hemtjänstpersonalen ska hjälpa kunderna att beställa matvaror och/eller maträtter genom online-beställning via handlarnas e-handelsplattformar.

Flera av livsmedelsbutikerna på landsbygden levererar redan idag till kund och kommer fortsätta göra det. Sunne kommun har tagit fram en digital lösning för sådana beställningar.

Behov av specialkost

Kunder som har behov av specialkost som inte finns att köpa i affären ska kontakta kommunens biståndshandläggare. Behovet av specialkost behöver styrkas av sjuksköterska.

Information till olika kundgrupper

  • Till dig som i dagsläget har matinköp och matdistribution
    Förändringen innebär att du kommer att få beställa maträtter/matlådor från den affär du själv väljer. De kan till exempel köpas när du handlar dina övriga varor.

    Till dig som i dagsläget endast har matdistribution
    Du kommer att bli kontaktad av kommunens biståndshandläggare. Du får möjlighet att ansöka om insatsen matinköp (varubeställning).

    • Till dig som i dagsläget endast har matinköp
    Matinköp kommer att verkställas genom varubeställning. Du behöver inte ansöka på nytt då förändringen sker automatiskt.

 

Stöd och omsorg