Sunne kommun deltar i nationellt initiativ för digitalisering

Publicerad: 09 september 2024
Sveriges kommuner kraftsamlar och har enats om att jobba med välfärdsutveckling genom digitalisering. Initiativet kallas för ”handslaget”. Sunne kommun har tackat ja till erbjudandet och ska jobba med Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) utvalda prioriteringar. Digitala lösningar är en viktig del i Sunnes utveckling.

Digitalt först

– Det här är ett steg i det politiska initiativet digitalt först. Det är en absolut nödvändighet att även vi i offentlig sektor är med i den resa som redan påbörjats. Det kommer inte att vara möjligt att försörja offentlig sektor med vare sig ekonomiska resurser eller personal i den omfattning som krävs av oss i framtiden utan hjälp av digitala lösningar, säger Henrik Frykberger (M), kommunstyrelsens ordförande.

12 juni skickade SKR, i samarbete med företagen Inera* och Adda**, ut fyra av de prioriterade initiativen som färdigpaketerade erbjudanden. Sunne kommun deltar i samtliga och formar nu en arbetsgrupp som ska driva digitaliseringen framåt. Arbetet startar i september och ska pågå till 2027.

De fyra initiativen som ska sätta fart på välfärdsutvecklingen:

Breddinförande av vissa välfärdstekniska lösningar

Nyttor som initiativet bidrar till

  • frigjord tid som kan omfördelas till andra värdeskapande arbetsuppgifter.
  • välfärdstekniska lösningar som gör förändrade arbetssätt möjliga.
  • ökad trygghet, säkerhet och självständighet för brukaren.
  • mer jämlik service, omsorg samt ökad kvalitet för brukaren.
  • digitala välfärdstekniska lösningar som ett förstahandsval till invånare som är äldre eller har en funktionsnedsättning
  • acceptans för välfärdstekniska lösningar hos brukarna

Införande och utveckling av digital post

I första hand ska utgående post skickas digitalt för att frigöra ekonomiska medel och arbetstid som kan användas till mer värdeskapande arbete. Ansluta till ”Digital post” som är en myndighetsgemensam infrastruktur för säker digital post.

Nyttor som initiativet bidrar till

  • minskade kostnader för porto, kuvert, papper, utskrift och transporter.
  • minskad administrativ tid, effektivare kommunikation.
  • färre fel med digital post jämfört med fysisk.
  • högre säkerhet och totalöversikt för invånaren med digital brevlåda.

Nationell identitets- och behörighetshantering

Skapa säker hantering av identiteter och behörigheter i verksamheterna, vilket ska resultera i förbättrad datasäkerhet, effektivitet och samarbete.

Nyttor som initiativet bidrar till

  • minskad administrativ tid.
  • effektivare administration av användarkonton och behörighetstilldelning.
  • högre säkerhet i och kontroll av att rätt medarbetare har tillgång till rätt information och tjänster vid rätt tillfälle.
  • att invånare och företag på ett bättre sätt kan få tillgång till rätt information och tjänster genom bättre behörighetshantering.

Säker digital kommunikation för socialtjänsten

Ersätta osäkra, ineffektiva kanaler som fax och e-post. Ansluta till SDK (Säker digital kommunikation) för socialtjänsten och verka för att även andra aktörer ansluter till en säker teknisk lösning.

Nyttor som initiativet bidrar till

  • minskad administration och pappersförbrukning.
  • effektivare kommunikation.
  • kortare handläggningstider.
  • högre säkerhet och ökad trygghet.
  • lättare få tid hos handläggare.
  • kartlägger var kommunen kan använda SDK så att personal kan sluta använda fax, e-post eller vanlig frimärkspost.
  • ansluter till den nationella tjänsten för säker digital kommunikation hos Digg (Myndigheten för digital förvaltning).


* Inera är ett digitaliseringsbolag.
** Adda är ett företag inom SKR som erbjuder tjänster och produkter inom exempelvis digitalisering.

Kommun och politik