X-linjen i Sunne välanvänd och uppskattad
Med Värmlandstrafiks X-linje kunde du som resenär åka buss dit du önskade inom en viss radie från Sunne centrum. Resorna bokades i appen X-linjen och turerna anpassades efter bokningarna.
– Med X-linjen ville vi se hur vi kan påverka fritidsåkandet. Trots att det var en kort testperiod är det jättekul att se att bussen blev så använd, säger Christian Granberg, trafikutvecklare på Region Värmland.
Smidigt sätt att resa
Medeltransporttiden blev 9,46 minuter. Vuxna använde X-linjen klart mest. Antalet resenärer ”peakade” under Fryksdalsdansen, 28-30 juli.
Resenärerna upplevde X-linjen som smidig – allt från bokning, kort väntan med en medelväntetid på 14,34 minuter, oberoendet av tidtabell och med flexibla hållplatser.
Ungdomar har rest kortare sträckor på i snitt 2,5 minuter. Populära resmål är pump track på Mejeriängen, Sunne Ryttarförening, Teatertorget, fotbollsplanerna på Kolsnäs och Sunne Sommarland.
Vuxna och pensionärer har gjort längre resor på i snitt 4-5 minuter. De har främst besökt Berättarladan, Rottneros Park, Mårbacka, Selma spa, Teatertorget, Kolsnäs, Sunne golfklubb och religiösa platser.
– Vi är glada över att X-linjen inte har ersatt promenader eller cykling, eftersom tanken är att bussen ska bokas för något längre avstånd.
Boendeanläggningarna och deras gäster har uppskattat X-linjen. Bland annat använde de bussen för transport vidare med tåg eller buss. Resenärerna uppger också att det varit mycket trevligt att resa med X-linjens vänliga och serviceinriktade chaufförer.
Geografisk begränsning
Den fråga som flest irriterat sig över är den geografisk begränsningen, till exempel varför man inte kunnat åka till Alma Löv, som ligger 19 minuter från Sunne resecentrum eller till Kulinarika, 15 minuter bort.
– Vi har bara haft tillgång till en buss och som längst har man fått vänta 20 minuter. I det här testet ville vi inte att väntetiden skulle bli för lång och därför var vi tvungna att sätta en bestämd avståndsradie från centrum.
Hållbart och dynamiskt
Med hjälp av tekniken bakom X-linjen kan körningar med tomma bussar minska.
– Det här sättet att resa är framtiden. Ska vi få till de globala miljömålen måste kollektivtrafiken hänga med och se till att också resandet är hållbart.
Inför en ny upphandling 2027 undersöker Värmlandstrafik olika möjligheter att möta resenärernas nya behov. Vi reser inte på samma sätt idag som för 20-30 år sedan.
– Nu testar vi olika möjligheter för att se vad vi ska satsa vidare på. Skulle vi eventuellt kunna utnyttja skolbussar och servicetrafik på tider när dessa finns tillgängliga? Vi får se var vi landar med allt inför upphandlingen.
Mikael Persson, samhällsplanerare i Sunne kommun, tror att dynamisk kollektivtrafik kan vara en stor del av lösningen för landsbygden.
– En anropsstyrd buss är ett smidigt alternativ när det inte finns möjlighet att ha busslinjer som går varje timme överallt.