Vanliga bedrägerier

Dessvärre utsätts vi ibland för bedrägeriförsök, här skriver vi om de bedrägerier vi just nu får varningar om, samt listar saker du i allmänhet kan tänka på.

Länsförsäkringar varnar för falska sms

I smset står det att ditt mobila BankID inte längre är kompatibelt med Länsförsäkringar, och ber dig klicka på en länk för att förnya det. Klicka inte på länken, och logga aldrig in på ditt BankID på någon okänds uppmaning.

Läs mer om de falska smsen.

"Kravbrev" från Collectum Solutions Ltd

Brev skickas ut med "meddelande om obetalade skulder" hos Nordisk Krafthandel, numer Maritimox. Får du ett sådant brev ska du bestrida detta och göra en polisanmälan, privatpersoner kan vända sig till Konsumentverket.

Läs mer om de så kallade "kravbreven".

Var uppmärksam på bedragare när elstöd betalas ut

Varken försäkringskassan, bankerna, Svenska kraftnät eller någon annan aktör kommer be dig att logga in någonstans eller lämna ut personliga koder.

Om någon kontaktar dig kan det handla om bedrägeriförsök, avsluta sådana kontakter direkt. 

Läs mer om möjliga bedägerier vid utbetalning av elstöd.

Att tänka på

  • Lämna aldrig ut personliga koder, bankID eller personuppgifter till någon okänd.
  • Klicka aldrig på en länk du inte vet vart den leder.
  • Ifrågasätt och ta reda på fakta innan du går vidare.

Exempel på bedrägerier

  • Samtal från utlandsnummer.
  • Meddelanden från din bank.
  • E-post om återbäring av skatt.

Bedrägerier på sociala medier

När de flesta använder sig av sociala medier, så ökar också försöken till bedrägerier på dessa platformar. Du kan exempelvis få ett meddelande från någon du är vän med på facebook, som ber om att få låna pengar till ett mindre köp.

I dessa fall ska du ringa upp din vän och stämma av. För aldrig över pengar på direkt uppmaning av någon via sociala medier.