Frågor och svar om varubeställning

Frågor och svar om varubeställning on-line inom hemtjänsten och om att matlådor inte körs ut från Allégården.

Sunne kommuns socialchef Niklas Jensen svarar på frågorna.

Vilka frågetecken finns i dagsläget?

Det finns frågetecken kring varubeställningen, utbud, teknisk hantering och logistik. Vår kommunikation internt och externt har inte varit tillräcklig. I analysarbetet har vi i socialtjänstens stab sett att mycket handlar om att vi har misslyckats med att trygga våra medarbetare och kunder i en stor förändring. Vi behöver tid att komma in i nya rutiner.

Vad gör ni nu?

Som en åtgärd sätter vi in ett extra stöd till personalen så att de ska känna sig trygga med att beställa via surfplatta och navigera i butikernas utbud. Stödet sker genom att vi avsätter en medarbetare på heltid som ska instruera, utbilda och handleda personalen både fysiskt på plats och även via telefon.

Stödinsatsen startade 28 januari och pågår under 2 veckor till att börja med. Om vi ser att behovet finns kvar förlänger vi insatsen.

En annan åtgärd som vi planerar är att mat-/kostombud ska få information och ansvar i samtliga grupper för att kunna agera stöd i frågor relaterade till matbeställningar.
Det finns ingen ursäkt för att starten inte blev bra. Vi hade för bråttom.

Genom dialog på våra arbetsplatsträffar ska vi hitta lösningar på problemen. Den förankring som hade behövt göras både hos personal och kunder får vi i stället göra nu.

Vilken fördel finns med det nya arbetssättet?

Personalen ska involvera kunden i varubeställningarna, så att kunden får hjälp att ta del av utbudet.

Kunden får större valfrihet och kan anpassa sina inköp utifrån butikernas erbjudanden, vilket ger större möjligheter för dem att styra sina kostnader.

Varför har förändringen genomförts?

Den är ett led i att skapa mer tid med våra kunder. Samtidigt är den ett sätt att förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare som inte längre behöver bära tunga kassar.  

Antalet medarbetare kommer inte att räcka till det behov vi ser inom vården. Förändringen frigör, när rutinen blivit en vana, mer tid hos kunden i stället för att personalen måste ägna tid åt att gå till butiken och handla.

Medarbetare uppger att handla online tar lika lång tid som att åka och handla?

Det stämmer, med skillnaden att medarbetare och kund nu får tid till social samvaro.

Alla kunder har inte digitala kunskaper för att handla online?

Därför utbildar och coachar vi våra medarbetare som hjälper kunderna igenom hela handlingen. 

Krävs bankID för att handla?

Vissa handlare kräver bankID, medan andra inte gör det.  Hemtjänstens medarbetare hjälper till att lotsa rätt.    

Vi har valt att inte logga in med kundernas bankID på kommunens surfplattor som en säkerhetsåtgärd. Då kan vi i stället erbjuda handel som inte kräver bankID. 

Vissa kunder glömmer lätt vad som behöver handlas.

Våra medarbetare kan under tiden påminna kunden om vad som behöver handlas, och även tipsa om bra erbjudanden från aktuell butik. 

En del kunder glömmer ibland vad de har beställt och när leveransen sker.

Personalen kan hjälpa till genom att exempelvis skriva en lapp som sätts upp på lämplig plats.

Det finns även möjlighet i ombudshandeln att lägga in flera e-postadresser dit bekräftelse och kvitto skickas, exempelvis till anhöriga.

Har beslutet tagits för att spara pengar?

Nej, hemtjänsten har inte sparat något. Hemtjänsten har samma antal medarbetare som innan förändringen. Allégården har minskat med två medarbetare då antalet sålda matlådor minskat.  

Har det blivit dyrare för kunden?

Det beror på vad kunden väljer att handla. Nu kan de enklare se erbjudanden, vilket sparar pengar. Det som tillkommer som är avgiften som handlarna tar ut för sin tjänst.  

Erbjuds endast frysta rätter?

Samtliga handlare har ett utbud av färska matlådor. Varje handlare försöker tillmötesgå den efterfrågan som finns. Utbudet varierar mellan olika butiker. 

Hur får handlarna reda på efterfrågan?

Som en kvalitetssäkring ska kommunen inventera det utbud som finns och fortsätta ha en dialog med handlarna som är måna om att erbjuda ett utbud som motsvarar önskemålen.

Utbudet ökar successivt utifrån efterfrågan. Personalen förmedlar kundernas önskemål till sin chef som för det vidare till handlarna.

Har maten från butikerna lägre näringsinnehåll än den från Allégården?

Nej, näringsvärdet är samma i de färska matlådorna. I de frysta matlådorna är näringsinnehållet lägre. Dessa bör därför ses som ett komplement.

Får kunderna handla från Allégården fortfarande?

Ja, restaurangen på Allégården är öppen för allmänheten. Det erbjuds däremot inte längre någon utkörning därifrån vilket gör att man måste hämta sin mat själv. 

Vad skulle det innebära om det beslutas att Allégårdens mat är den som erbjuds?

Medarbetare skulle behöva minska sin tid hemma hos kund för att hämta och leverera maten. Som det ser ut idag skulle det även ske en kostnadsökning då matlådor på Allégården kostar 95 kronor styck, vilket är högre än hos handlarna.  

Varför är det dyrare på Allégården?

Det beror på att de inte längre erbjuder kylda matlådor.  

Levererades matlådorna varma innan förändringen?

Matlådorna som kördes ut från Allégården tidigare levererades kalla och värmdes hemma hos kunden, egentligen precis som idag.

Kan inte restaurangerna i Sunne leverera matlådor?

Vi ser gärna samarbeten mellan restauranger och handlare för att erbjuda lokalt producerad mat från restaurangerna.

Är detta ett politiskt beslut?

Delvis. Socialtjänsten avgör dock hur insatser till kunderna ska utföras. Att övergå till handling online är inte ett politiskt beslut i grunden.