Om något verkar för bra för att vara sant så är det nog så. Ta alltid reda på fakta innan du går vidare. Lämna aldrig ut personliga koder, bankid eller inloggningsuppgifter till någon okänd. Klicka aldrig på en länk som du inte vet vart den leder.

Ta alltid reda på fakta innan du går vidare. Det pågår så många olika sorters bedrägerier att det nästan är mer regel än undantag att vi råkar ut för något.

Just nu får vi varningssignaler om:

Nordea varnar för falska SMS

Varning för bedrägerier kring vaccination, läs mer här

Swedbank varnar för falskt SMS om BankID-aktivering, läs mer här

Falskt meddelande från vän i Messenger, läs mer här

Upptäck vanliga bedrägerier

Läs mer om vanliga bedrägerier på polisens sidor

På Polisens sidor kan du läsa mer om olika vanliga bedrägerier, vad som kännetecknar dem, vad du behöver vara uppmärksam på och hur du kan skydda dig. Här kan du till exempel läsa mer om:

  • Samtal från utlandsnummer
  • Meddelande från din bank
  • Falskmejl om återbäring av skatt
  • Samtal från Microsoft-supporten
  • Nätfisk - phishing
  • Id-kapning

Läs mer om social manipulation

Begreppet social manipulation används ofta som metod för digitala bedrägerier och är effektivt för att få människor att hantera sin data eller sina privata konton ovarsamt. 
Förutom vår beroendeställning gentemot myndigheter och auktoriteter kan de till exempel utnyttja känslan av att vara utvald – med ett unikt erbjudande som vi inte vill tacka nej till.
Läs mer om social manipulation på säkerhetskollen.se

Ta reda på fakta först

Lämna aldrig ut personliga koder, bankid eller inloggningsuppgifter till någon okänd. Klicka aldrig på en länk som du inte vet vart den leder. 
Läs mer om vanliga bedrägerier på polisens sidor

Säkerhetskollen.se

Säkerhetskollen har aktuell information och rådgivning om digital brottslighet. Här kan du även granska din digitala säkerhet med självtest och lämna tips vid misstankar om digital brottslighet. Till säkerhetskollen