Om något verkar för bra för att vara sant så är det nog så. Ta alltid reda på fakta innan du går vidare. Lämna aldrig ut personliga koder, bankid eller inloggningsuppgifter till någon okänd. Klicka aldrig på en länk som du inte vet vart den leder.

Ta alltid reda på fakta innan du går vidare. Det pågår så många olika sorters bedrägerier att det nästan är mer regel än undantag att vi råkar ut för något.

Just nu får vi varningssignaler om:

sept-21: Varning för hemsidan skattsedeln.se

aug-21: Varning för nätfiske via sms

juni-21: Bedragare vid försäljning av varor på Blocket

juni-21: Bedragare utger sig vara från Tele2 

maj-21: Oseriösa telebolag

maj-21: Varning för samtal om lån

maj-21: Lotteribedrägerier på Facebook

april -21: Nordea varnar för falska SMS

mars -21: Varning för bedrägerier kring vaccination, läs mer här

mars -21: Swedbank varnar för falskt SMS om BankID-aktivering, läs mer här

mars -21: Falskt meddelande från vän i Messenger, läs mer här

Upptäck vanliga bedrägerier

Läs mer om vanliga bedrägerier på polisens sidor

På Polisens sidor kan du läsa mer om olika vanliga bedrägerier, vad som kännetecknar dem, vad du behöver vara uppmärksam på och hur du kan skydda dig. Här kan du till exempel läsa mer om:

  • Samtal från utlandsnummer
  • Meddelande från din bank
  • Falskmejl om återbäring av skatt
  • Samtal från Microsoft-supporten
  • Nätfisk - phishing
  • Id-kapning

Läs mer om social manipulation

Begreppet social manipulation används ofta som metod för digitala bedrägerier och är effektivt för att få människor att hantera sin data eller sina privata konton ovarsamt. 
Förutom vår beroendeställning gentemot myndigheter och auktoriteter kan de till exempel utnyttja känslan av att vara utvald – med ett unikt erbjudande som vi inte vill tacka nej till.
Läs mer om social manipulation på säkerhetskollen.se

Ta reda på fakta först

Lämna aldrig ut personliga koder, bankid eller inloggningsuppgifter till någon okänd. Klicka aldrig på en länk som du inte vet vart den leder. 
Läs mer om vanliga bedrägerier på polisens sidor

Säkerhetskollen.se

Säkerhetskollen har aktuell information och rådgivning om digital brottslighet. Här kan du även granska din digitala säkerhet med självtest och lämna tips vid misstankar om digital brottslighet. Till säkerhetskollen

Ångerrätten

Ångerrätt är en lagstadgad rättighet som innebär att du har 14 dagar på dig att ångra ett köp, beroende på hur du gjorde köpet. Ångerrätten gäller både varor och tjänster. Informationen gäller köp inom hela EU, Norge, Island och Storbritannien.
Läs mer om ångerrätten på Konsumentverkets webbplats

Vad är?

  • Vad är vishing?
    Vishing kommer från ordet "röstfiske" och innebär bedrägeri över telefon, till exempel när någon utger sig för att vara Polis, sjukvårdspersonal eller banktjänsteman.
    Du kan läsa mer om vishing här