Fem olika steg inom planprocessen
Planbesked
En planprocess kan starta på olika sätt, ibland genom en förfrågan om planbesked från en exploatör eller fastighetsägare och ibland genom att kommunen själva initierar det.
Kommunen utreder förutsättningarna för projektet och gör en bedömning av projektets lämplighet. Kommunstyrelsen fattar sedan beslut om att kommunen ska påbörja en planprocess. Därmed ger kommunstyrelsen ett så kallat planbesked som antingen är positivt eller negativt.
Samråd
Samrådet syftar till att samla in information, önskemål och synpunkter som berör planförslaget, för att kunna överväga dessa i ett tidigt skede av detaljplanearbetet. Samrådshandlingarna publiceras på respektive plansida här på vår webbplats, de finns även tillgängliga på Sunne bibliotek.
Vid ett utökat förfarande ska vi på kommunen kungöra förslaget, via lokaltidningarna och på vår anslagstavla. Då ska det framgå var planförslaget finns tillgängligt och vilket område detaljplanen gäller för. Sedan sammanställs synpunkterna i en samrådsredogörelse.
Granskning
När planförslaget varit ute på samråd, och eventuella ändringar det utifrån synpunkter gjorts, ska det färdiga förslaget vara tillgängligt för granskning under minst två veckor vid ett standardförfarande och tre veckor vid ett utökat, innan det blir antaget.
Under granskningen finns ytterligare en möjlighet att lämna synpunkter. För att du ska vara säker på att senare kunna ha rätt att överklaga beslutet om antagande av detaljplanen ska du lämna skriftliga synpunkter senast under granskningstiden.
Antagande
Det är normalt sett kommunfullmäktige som fattar beslut om att anta en detaljplan. De sakägare som senast under granskningstiden har lämnat skriftliga synpunkter som inte blivit tillgodosedda får rätt att överklaga beslutet.
Laga kraft
Detaljplanen vinner laga kraft tre veckor efter att kommunen på vår anslagstavla meddelat beslut om att den är antagen. Detta under förutsättning att ingen har överklagat beslutet och att länsstyrelsen inte heller valt att pröva beslutet.