Sunneelever utforskar effekter av strömavbrott genom egna dataspel

2020-12-09

Elever på mellanstadiet i Sunne och Torsby utforskar effekterna av strömavbrott genom att skapa egna spel. Med online-stöd av en programmerare bygger de själva lösningar i skolprojektet MoveIT 2020.

Eleverna har arbetat kreativt och ökat tilliten till sin förmåga att skapa lösningar. De har lärt sig saker inom energi, klimat, krisberedskap och programmering på ett spännande och nytt sätt.

Pilotprojektet har pågått under hösten. På temat strömavbrott har eleverna på Östra skolan i Sunne och Stölletskolan i Torsby fria händer att skapa berättelser och spellösningar.

Kul samarbete

– Vi ville få med så mycket som möjligt av temat elavbrott så vi började direkt med det. Vi hade olika idéer om hur vi skulle göra, men vi kunde snart enas om att vi skulle ha en blixt. Sedan kom saker till nästan av sig självt. Sabry målade bilder och Zeb kodade. Vårt samarbete gick bra och vi hade kul när vi gjorde spelet, säger Sabry och Zeb, elever på Östra skolan i Sunne.

Pedagogkonsulten Johan Rosén, Karlstadmakers, har lång erfarenhet av programmering. Med hans online-stöd utvecklas undervisningen. Fyra lärare har gått en fortsättningskurs i programmering för att ytterligare stötta eleverna i arbetet.

Du kan se film om projektet här

Ökar tilliten till sin förmåga

MoveIT 2020 ingår i miljömålsarbetet lokalt, nationellt och globalt. Hållbar utveckling integreras naturligt i undervisningen. Det handlar om att se helheten och att vi är en del av den.

– Eleverna har arbetat kreativt och ökat tilliten till sin förmåga att skapa lösningar. De har lärt sig saker inom energi, klimat, krisberedskap och programmering på ett spännande och nytt sätt, säger Tina Näslund, miljöstrateg samt energi- och klimatrådgivare i Sunne och Torsby.

Med kunskap i programmering kan eleverna skapa egna spel

Roligt och lärorikt

Två klasser är klara med sina spel och två är i slutfasen av spelbyggandet.

– Eleverna tycker att det varit roligt och lärorikt, även om flera önskat sig mer tid. Pedagogerna har gjort ett jättejobb och medverkat till många nyttiga lärdomar inom nya arbetssätt.

Att skapa ett spel är också en träning i att samarbeta

 

Nu ska eleverna visa spelen för fler än klassen och fira sina framsteg.

En av pedagogerna som gått fortsättningskursen i programmering är Sara Alwan på Östra skolan.

– Det är positivt att sådana här projekt skapas för att engagera eleverna i programmeringsarbete. Eleverna fick jobba med en storyboard som gav dem möjlighet att se hela projektet innan de började programmera. Det var också spännande för eleverna att hitta olika karaktärer i spelet.

 

Alex testar Stölletskolans spel Final-Zombie-world. Foto Erika Mähler.

 

... och klarar det.

Kontakt

Sara Alwan
Mentor, förstelärare digitalisering
E-post: sara.alwan@sunne.se
Tel: 073-280 76 10, 073-280 76 10
Besök: Brårudsvägen 4, 686 33 Sunne
Adress: 80. Östra skolan, 686 80 Sunne

Erika Mähler, pedagog
Stölletskolan, Torsby kommun
073-271 21 28.