Nöjda besökare i Sunne

2018-10-31 Sunne kommuns turismutvecklare Maria Nordmark, till vänster, och företagscoachen Marielle Magnusson är glada över att besökarna gillar Sunne

Sunne kommuns ambition att göra turistinformationen mer tillgänglig och förbättra värdskapet har fallit väl ut. Det visar den utvärdering som gjorts av Attityd i Karlstad. Samtliga besökare säger sig vara mycket nöjda.

Samtliga besökare säger sig vara mycket nöjda med Sunnes utbud och nya upplägg: turistinformationen via webbsidan sagolikasunne.se, Facebook och Instagram, en auktoriserad Infopoint i biblioteket och ytterligare nio Infopoints* runt om i kommunen.

Så tycker besökarna

Besökarnas helhetsintryck är mycket gott. Sunne upplevs som en liten ort med mycket att erbjuda, både för barnfamiljen och för den kulturintresserade. Besökarna talar väl om vistelsen, är återkommande besökare och/eller kan tänka sig att komma tillbaka.

Några citat från besökarna om värdskapet:
”Helt fantastiskt, väldigt serviceinriktade! Väldigt smidiga att ha ett göra med. Jag hade ju mest frågor som var riktade till dem och deras verksamhet, men jag fick en fin genomgång. Det gav mersmak!”
”Vi säger alltid att alla är mycket trevliga i Värmland, jag kan inte ge annat än beröm! Alla är jäkligt trevliga.”
”Vi återvände till Sunne i år igen, för att kolla på Västanå teater. Och när man ändå är där så passade vi på att åka runt och kolla på allt positivt som vi hann med, jag upplever det som en fin ort.”
”Vi åkte till Sunne framförallt för vattenlandet, vi har tre barn så det var en aktivitet som passade oss. Och vi har varit där tidigare, det är ett bra och kul vattenland.”
”Jag gick bara runt i biblioteket, men Selma-hörnan var jättetrevlig och högklassig, att man kunde sätta sig där och bläddra igenom information och även böcker! Jätte, jättefint.”

Nio Infopoints

Sommaren 2018 hade nio olika anläggningar utbildats i att vara så kallade Infopoints i Sunne. Det vill säga erbjuda information som ett komplement till bibliotekets InfoPoint och i vissa fall även andra öppettider.
– Vårt syfte med flera Infopoints är att förbättra värdskapet i Sunne, sprida broschyrer och informationsmaterial som lockar besökaren att upptäcka aktiviteter och besöksmål som de inte planerat in från början, säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.

Utvärderingen bygger på intervjuer av personer som under sommaren 2018 besökt någon av Sunnes Infopoints. Några av dem som arbetar på anläggningarna har också intervjuats. Frågorna har handlat om hur besökarna upplevt utbudet av turistinformation samt hur alla Infopoints själva upplevt att det har fungerat.

Digitala kanaler och värdskap

Innan besöket har majoriteten vänt sig direkt till besöksmålets hemsida för att få information om bokning, öppettider och tillgänglighet. Förutom hemsidor är tips från vänner och bekanta en viktig källa till information.

När besökarna väl är på plats använder de främst broschyrer vid olika besöksmål för sin information. Receptioner på boenden och besöksmål är en annan möjlighet att få reda på saker. Besökarna använder sig sällan av Google eller liknande tjänster under sin vistelse för att få veta mer om Sunne och Värmland.

– Resultatet av utvärderingen visar hur viktigt det är att synas i de digitala kanalerna för alla inom besöksnäringen för att locka besökarna hit. Värdskapet på plats är också enormt viktigt! Såväl för att vägleda och inspirera besökarna som för att de ska rekommendera Sunne till sina vänner, säger Maria Nordmark.

Förlänger avtalen

Att ha Infopoints stående på sin egen anläggning uppfattas som positivt och som en naturlig del i verksamheten.
– Vi förlänger avtalen med de nio anläggningar som varit Infopoints om anläggningen själv vill. Finns det fler anläggningar som vill vara med så är de välkomna!

*InfoPoints som har avtal med Sunne kommun: Broby Gästgivargård, Frykens Pärla, Lysviks Camping, Hotell Frykenstrand, Gräsmarksgården camping/stugby, Mormors Glasscafé, Mårbacka, Selma spa, Ulvsby herrgård och Västra Ämterviks camping och vandrarhem

Kontakt

Maria Nordmark
Turismutvecklare
E-post: maria.nordmark@sunne.se
Tel: 0565-164 05, 072-201 35 12
Besök: Storgatan 39, Bibliotekshuset
Adress: 36. Näringslivsenheten, 686 80 Sunne