E-handel, e-faktura
Sunne Fastighets AB tar emot e-fakturor via PEPPOL och Svefaktura. E-handel har vi inte infört än.
1 april 2019 träder lagen om elektroniska fakturor i kraft. Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, ska faktureras elektroniskt till Sunne kommun – liksom till andra kommuner, myndigheter med flera.
OBS! Pdf-fakturor räknas inte som elektronisk faktura i lagens mening.
Undantag är upphandlingar som påbörjats innan 1 april 2019, dessa omfattas inte retroaktivt av lagen.
Skickar ditt företag redan idag elektroniska fakturor till Sunne kommun behöver du inte göra något.
Om pappers- och pdf-fakturor
Skickar ditt företag pappers- och/eller pdf-fakturor?
DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) har samlat svar på många frågor i en film.
Vi har avtal med Basware som förmedlar elektroniska fakturor. Vi har även anslutit oss till PEPPOL-nätverket.
Har ditt företag ett affärssystem så rekommenderar vi att du tar kontakt med din systemleverantör.
Mer information om leverantörsfakturor och våra olika lösningar
Fördelar med elektronisk faktura
- lägre kostnader - slipper porto, fakturautskrifter och kuvert
- enklare - mindre administration
- miljövänligare - inga transporter, minskad pappersförbrukning, minskade koldioxidutsläpp