Just nu får Hallå konsument samtal från konsumenter som uppger att de har blivit uppringda av Konsumentverket. Vissa har kontaktats av personer från ”Annulleringsavdelningen” som påstår sig tillhöra Konsumentverket.

Myndigheten har ingen sådan avdelning och ringer aldrig den här typen av samtal och uppmanar alla som drabbats att genast polisanmäla händelsen.
I samtalen har konsumenter bland annat informerats om att de har blivit id-kapade, eller har flera obetalda skyhöga fakturor hos ett telekombolag.

Efter att bedragarna försökt skrämmas, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade. Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-ID för att få hjälpen som erbjuds, enligt Fredrik Selrot, vägledare på Hallå konsument.

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-ID, säger Fredrik Selrot. Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-ID oavsett vad de säger, fortsätter han.

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.

Informationen hämtat från konsumentverket.se

Berätta för dina vänner innan de blir lurade!