Här hittar du snabba frågor och svar om Coronaviruset lokalt i Sunne. Här hittar du också länkar till nationell information.

1. Hur får jag medicin och mat om jag inte kan gå ut och handla på grund av restriktioner från Folkhälsomyndigheten?

2. Vad gör Sunne kommun för att minska risken för smittspridning?

3. Hur många coronafall finns det i Sunne och Värmland?

 

Här är svaren:

1. Medicin och mat

Hur får jag medicin och mat om jag inte kan gå ut och handla på grund av restriktioner från Folkhälsomyndigheten?

Medicin

Svar: När det gäller medicin kan du ringa Apotekets växel (kundservice) och beställa för att sedan få faktura. När du beställer på nätet kan du också välja faktura.

Länk till Apoteket Stjärnans webbplats

Länkt till Apoteket Kronans webbplats

Det går även bra att e-posta till Apoteket och göra en distansorder som levereras hem till kund mot faktura.

Hemsändning tar idag längre tid än vanligt, så är behovet akut är det bättre att be en granne eller bekant/släkting att göra ärendet.
Om du ber någon hämta ut receptbelagd medicin åt dig krävs en utfärdad  fullmakt.  När fullmakten registrerats gäller den på alla Apotekskedjor.

På Apotekets webbsida kan du registrera en fullmakt

Handling

Coop Sunne har onlinebeställning av varor i sin webbutik och hos ICA BBB Sunne kan du beställa via appen ICA Pronto eller ringa.

Nu kan du dessutom få varorna hemkörda utan kostnad med hjälp av föreningslivet i Sunne. Du kan efter beställning/hopplockning av varor givetvis även hämta dessa själv, eller med hjälp av någon annan. Be en granne eller bekant/släkting att göra ärendet åt dig. Det finns många som vill hjälpa om de får frågan.

Hemleverans av varor

Så här gör du om du vill få hjälp med hemleverans av varor från Coop Sunne:
Efter att du skickat in din beställning av varor via www.coop.se och hemleverans önskas ring på telefon 010-410 94 01 eller 010- 410 94 06. Beställ och ring senast kl 17.00 för att få varorna utkörda nästa dag.

Tycker du att det är svårt att beställa varorna digitalt kan du säkert få hjälp av någon du känner att göra beställningen.

Så här gör du om du vill få hjälp med hemleverans av varor från ICA BBB Sunne. Gäller dig som är kund i riskgrupp
Du beställer både varor och hemkörning i mobilappen ICA Pronto. Du kan också ringa och beställa via tel 0565-135 40, knappval 7. Faktura följer med hemleveransen. Swishnummer 1230289249.

Beställ senast kl 17.00 för att få varorna utkörda nästa dag. Läs mer på ICA Sunne BBB

Det är Sunne IK, IS Emtarna och Västra Ämterviks IF som organiserat sig för att hjälpa de som behöver med hemleverans av matvaror.

- Vi vill ställa upp för dem som byggt upp vårt samhälle och göra en insats för att hjälpa till att minska risken för smittspridning, säger initiativtagaren Peter Lindgren, Sunne IK.

Bor du i Lysvik eller Gräsmark kan du ta kontakt med butikerna Coop Lysvik, tel tel. 010-410 97 40 och ICA Nära Rottnahallen tel 0565-400 03. Där kan du också få hjälp med hemkörning via föreningslivet.

Det går även att söka hemsändningsbidrag om du bor på landsbygden, minst 2 kilometer från butiken https://sunne.se/sv/kommun/stod-och-omsorg/bo-hemma/hemsandning-av-matvaror/

Du kan efter beställning av varor i butikerna givetvis även hämta varorna själv, eller med hjälp av någon annan. Be en granne eller bekant/släkting att göra ärendet åt dig. Det finns många som vill hjälpa om de får frågan.

2. Smittspridning

Vad gör Sunne kommun för att minska risken för smittspridning?

Sunne kommun är i stabsläge, vilket innebär beredskapsläge där ledning och nyckelfunktioner samlas och utvärderar information för att kunna ta beslut och förmedla dessa. Information läggs ut tisdagar och torsdagar och vid behov på sunne.se och med jämna mellanrum på Sunne kommuns Facebooksida.

Sunne kommun följer utvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att vidta de åtgärder som behövs. 

3. Antal coronafall

Hur många coronafall finns det i Värmland?
När det gäller antalet fall hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten och Region Värmland:
Lokalt läge bekräftade coronafall i Värmland

I dagsläget ( 7 augusti 2020) finns ingen konstaterad smitta inom vård och omsorg i Sunne kommun.

 

Kontakt

Viktiga telefonnummer

Ring 1177 om du har varit i kontakt med smittan och har symtomBesök inte någon vårdinrättning, kontakta alltid 1177 först.

Ring 113 13 om du har allmänna frågor om coronaviruset, det är det nationella informationsnumret. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt.

Ring 112 vid akut tillstånd

Röda Korsets stödtelefon

Other languages

Current information and answers to frequently asked questions:
folkhalsomyndigheten.se/covid-19

WHO:s webbsite with information in English

Important telephone numbers

Call 113 13, for general questions about COVID-19

Call 1177, for healthcare advice

Call 112, at life-threatening situations

Call 08-123 680 00, National phone line in other languages about Covid-19. Open between 9-12 am and 1-3 pm Monday to Friday. 

Arabic, dari, somali and tigrinyan and more languages call 010-831 20 10 for general information about Corona. The telephone service is open between 10-12. 

Important information - avoid getting together during holidays